Consiliul Județean Hunedoara, unde conduce absolut discreționar PSD, își bate joc de banii hunedorenilor. Nu a fost în stare să finalizeze proiectele cu finanțare europeană, drept pentru care a pierdut sume imense, dar șefii PSD ai Consiliului Județean Hunedoara nu au nicio reținere să arunce cu bani absolut aiurea. Că doar nu dau din buzunarele proprii și nici nu i-a trans nimeni până acum la răspundere!
Peste 4 milioane de lei, din CREDITE, a decis să aloce Consiliul Județean Hunedoara pentru ”gaura neagră” reprezentată de proiectul Green Line, adică linia verde de autobuze pentru orașele Văii Jiului. Un proiect ce pare total eșuat la această oră din care au venit doar autobuzele electrice, dar și acestea zac abandonate de aproape un an în curtea stației de epurare a apei de la Dănuțoni. Celelalte componente cuprinse în proiectul mult întârziat, derulat cu fonduri europene (o bună parte fiind deja pierdute!) sunt doar pe hârtie. În campania electorală, fără să existe nici măcar sursă de finanțare s-a turnat pe repede – înainte o parte a asfaltului, aspect cercetat acum de organele competente, sub suspiciunea ilegalității, dar nici măcar această componentă nu a fost finalizată.
Acum, CJ Hunedoara – PSD a decis să mai arunce în această gaură neagră încă 4,1 milioane de lei, din creditele interne contractate, cu dobândă!, de administrația publică județeană, pentrua acoperi ”cheltuielile neeligibile” din Componenta 1 a proiectului Green Line, ce ar trebui fazată pentru ca proiectul să poată continua. De data aceasta pe PR Vest, pentru că banii din POR s-au pierdut tocmai din cauză că oficialii CJ Hunedoara – PSD nu au fost în stare să respecte termenele contractuale!
Pentru aparența de legalitate, se invocă o adresă a finanțatorului, ADR Vest, care ar anunța că această componentă a fost aprobată la etapizare.
Nu se specifică însă nimic despre ce anume ar urma să se întâmple cu banii și dacă, nu cumva, aceștia ar urma să meargă chiar în asfaltul electoral turnat, așa cum spuneam, fără precizarea sursei de finanțare!
Suspiciunile derivă din faptul că ADR Vest spune negru pe alb că abia acum se desfășoară fazele premergătoare ale etapizării și nu există o variantă definitivă a documentului sau a bugetului alocat. Și nici a cheltuielilor eligibile sau neeligibile!
”În ceea ce privește solicitarea dumneavoastră referitoare la proiectul “Linia verde de autobuze electrice între Petrila-Petroșani-Aninoasa-Vulcan-Lupeni-Uricani Green Line Valea Jiului” – Componenta 1”, vă informăm că, în momentul de față, în cadrul ADR Vest se desfășoară fazele aferente etapizării în cadrul Programului Regional Vest 2021-2027 și nu există o variantă definitivă a documentelor proiectului (implicit, nici a valorilor bugetului). Din acest motiv, nu avem cum să comunicăm cuantumul sumei solicitate. Din aceleași considerente pe care le-am enunțat, respectiv faptul că nu dispunem încă de documentația proiectului etapizat, nu vă putem comunica detaliile solicitate”, au precizat oficialii ADR Vest ca urmare a solicitării pe care am adresat-o în care întrebat tocmai care sunt cheltuielile neeligibile ale Componentei 1 din Green Line.
Să înțelegem că CJ Hunedoara, sau oricare alt beneficiar, poate aloca și plăti sume de bani din cheltuieli neeligibile fără a notifica finanțatorul, deci după cum consideră de cuviință? Care este sensul alocării unor sume de bani pentru un contract de finanțare, dacă documentația nu a fost trimisă spre finanțator? Se încearcă oare o mânărie cu bani publici pe care-i vor plăti hunedorenii?!
Reamintim că proiectul privind linia verde de autobuze pentru Valea Jiului ar fi trebuit deja finalizat, însă nu s-a încadrat în termenele stabilite în contractul de finanțare cu fonduri europene pe POR 2014 – 2020. Acum, se așteaptă finanțarea proiectului pe PR Vest, care reprezintă o axă distinctă de finanțare, banii din POR rămași necheltuiți fiind PIERDUȚI, oricât ar încerca oficialii CJ Hunedoara să ne convingă și în acest caz de contrariu.
Pe Componenta 1, potrivit CJ Hunedoara, trebuie construit depoul pentru autobuze din Vulcan, unde ar trebui să funcționeze și dispeceratul. Lucrările nu au început încă, dar a fost emisă la finele lunii noiembrie autorizația de construire. De asemenea, trebuie amenajate stațiile de capăt/ încărcare cu peroanele aferente și adăposturile pentru călători din Valea de Brazi și Petrila, stațiile intermediare pentru călători, stațiile/ punctele de întoarcere ale autobuzelor, trebuie amenajate traseele din Petrila și până în Valea de Brazi, alveolele pentru ieșirea/intrarea în stații, dar și tronsoanele de drumuri pentru accesul la depou și vreo 3 poduri.
Carmen COSMAN – PREDA